Vi har byggt ett gengasaggregat typ SD, enligt den byggbeskrivning som finns på Gengassidan. Aggregatet är byggt av två fat monterade på varandra. Det översta fatet är flislagret, det andra innehåller eldröret, med härden. Ett problem var att hitta den rostfria skålen i botten på eldröret. Detta löstes med en modifierad 240-fälg. Askluckan på fatet gjordes av en plåt från ett annat fat som sträcks med två excenterlås över ett något mindre hål i fatet med härden.

Filtreringen och kylningen har varit de svåraste delarna av bygget. Vi började med ett enda filter, byggdes av en 20-liters oljedunk avdelad med en plåt. Vi provade olika material i filtret men kom fram till att flis var det bästa. Vi upptäckte emellertid att gasen behövde renas ytterliggare. Vi monterade nu dels en cyklonrenare och dels en oljeluftrenare. Cyklonrenarens gör nog inte mycket nytta. Det gör däremot oljerenaren, som kommer från en Fordson traktor. Vi är fortfarande inte nöjda med gasen, men vet inte hur vi ska gå vidare med detta.

Luft/gas-blandaren utgörs av en SAAB förvärmningsventil, flödet styrs av det vanliga gasspjället.

Som bränsle har använts flis av i huvudsak björk, vi ser det mycket praktiskt med flis jämfört med gengasved. Vi har kört ca. 60 mil med varierande körglädje. Vi har noterat en topphastighet på hela 110 km/h, och marschfart 90. Förbrukningen är ca. 20-25 liter/mil.

3 januari -02 demonterades gengasbilen till förmån för ett nytt bygge som ska ta form under våren.

Utöver arbetarna på bild ett har ett antal andra kompisar hjälpt till med bygget.

Har du frågor eller tips, maila nogenmyr@spray.se

Mvh Kalle Nogenmyr mfl...

Arbetarna: F.v. Kalle, Magnus och Simon.

Skruvarna till eldröret svetsas i fatet

En bit på väg: Eldröret och locket är färdigt.

240-fälgen har borrats och monterats på eldröret. Filterburken börjar ta form.

Finbilen har införskaffats. Notera vedträt över framhjulet, efter en skogsfärd satt hjulet bara i stötdämparen och var därför lite slappt.

Bakaxeln har visst rostat loss. Notera det nya ryska KGB-däcket (som inte lämnar ett spår efter sig), inte en repa.

För att komma åt att svetsa fast bakaxeln la vi bilen på sidan.

Här har aggregatet monterats. På bilden syns Kalle och Johan.

Första upptändningen