Dag 13 26/01 2007

Monterade och testade sekundärluftregleringen idag. Servon som styr sekundärluftspjället hoppade och verkade inte synka in med styrsignalen. Provade att byta servo och nu pendlade den bara mellan två lägen. Tog fram min låda med kondensatorer och började leka med kretskortet. Efter ett tag hittade jag en konding som verkade stämma. När jag tryckte kondingen mot ledarna så stannade servot i position och när jag vred på ratten rörde sig servot alldeles utmärkt! Lödde sedan dit kondingen. Manövreringen är mycket fin och minsta rörelse på reglaget ger samma rörelse i servot. Det fungerade till och med bättre än när kretsen var nybyggd och satt på mitt förra projekt. Vi kommer att vänta med att sätta dit lambdasonden tills vi byter motor. Det går ändå bra att köra kretsen och reglera manuellt.

Styrkretsen består av tre delar: Den första är en justerbar komparator. Den känner av spänningen från lambdasonden och talar om, om den är för hög eller låg. Den har två trimresistorer för att ställa in den övre och lägre spänningsgränsen. Den andra är en räknare som stegvis höjer och sänker en resistans beroende på vad den får för signal från komparatorn. Den har två trimresistorer för att ställa in regleringshastigheten. Det tredje steget är en drivkrets för servot. Den omvandlar resistansen från räknaren till en signal som servomotorn förstår. Den har en trimresistor för att ställa in "rangen" (hur stort område servot ska röra sig inom.) Drivkretsen innehåller också en spänningsomvandlare eftersom servot går på 5 Volt.

Jag har borrat hål för knappar och instrument i kontrollpanelen. Innan dom sätts dit permanent ska panelen lackas svart. Han montera några givare också. De som syns på bilden är temperatursensor för inkommande gas till gasblandaren och en vakuumslang till vakuummätaren.

<< bakåt framåt >>