Dag 16 25/02 2007

PROVSTART! Den dag vi så länge har arbetat för och nu är den här! Än fanns dock några problem kvar att lösa innan det gick att starta och det var bråttom för att Martin skulle tillbaka ner till Stockholm idag. Vi började med att leta tag på en ny tändkabel och fördelare eftersom en kontroll på morgonen visade att den senare var helt kass. Jag snodde båda från min gamla 245:a med B21:a och passade på att ta rotorn också. Rotorn passade direkt på 142:ans fördelaren men fördelarlocket fick modifieras genom att borra lite på ena sidan.

Micke och jag tätade ett hål i locket på filtret och fyllde filtret med filtermattrial av lekakulor och mineralull. Under tiden åkte Martin och lastade björkved hos Mats Linell på Ore maskin. Sedan högg Martin och Micke ved medan jag åkte till Anders för att få röret mellan gasgeneratorn och filtret svetsat. Röret är så svåråtkomligt att det endast var möjligt att svetsa med en rejäl migsvets. Kopplingen mellan röret och generatorn tätades med monteringspasta för avgasrör och ljuddämparpasta.

Väl tillbaka till garaget fyllde vi generatorn med ved. Filmkameran plockades fram för att föreviga starten. Så var det äntligen dags. En brinnande dieseltrasa placerades i primärluftintaget och startfläkten startades. Röken blev allt tätare från startfläkten men gick inte att tända. Vi slog av fläkten och stängde fläktspjället så det blev övertryck i systemet. Vi hittade genast läckor i sotningsluckorna och i en av generatorns luckor som spruckit. Mera monteringspasta och nytt försök. Denna gången var gasen tändbar men motorn hostade och misstände precis som med bensindrift och den gick inte att få igång någon längre tid.

Martin fick nu lämna oss för färden ner till Stockholm, så vi tog farväl och tackade för väl genomfört arbete.

Vi hade tidigare funderat på om det kunde vara fel på förgasaren men nu när samma symptom uppkom med gasdrift så kom tanken att det nog kunde vara tändningen som var fel. Jag plockade bort fördelaren och inga direkta skador syntes inuti. Nytt startförsök och nu lät det ännu värre. Provade att vrida fördelaren så mycket det gick åt andra hållet och YES! Motorn gick igång och låter klockrent! Startar startfläkten och denna gång går motorn igång på gengas och låter riktigt bra. …förutom det rasslande ljudet i motorn.

Det blev genast en lång provtur in till Furudal. Bilen går fantastiskt och vi håller ca 70 km/h hela tiden - toppar på 80 km/h. Allt känns fruktansvärt bra. Till och med det rasslande ljudet i motorn låter inte påverka humöret. När vi kommer in i Furudal försvinner dock all kraft och motorn dör. Minerna var ändå glada på mig och Micke och vi gick in på Lottas Café och fikade i väntan på bogsering.

Hemma i garaget igen kunde vi konstatera att det rasslande ljudet var kamdrevet som lossnat från sitt nav. Fantastiskt ändå att det gick att köra tre mil med ett löst kamdrev. Volvo power!

<< bakåt framåt >>