Dag 21 31/03 2007

Under veckan har Micke konstruerat ett flamskydd till gasgeneratorn av ett luftintag till en marinmotor. Fästet gjordes i plåt. Jag monterade detta med en fjäderbelastad skruv som trycker fästet mot aggregatet. Det gör det lätt att vika upp flamskyddet när man ska tända generatorn.

På provturerna upptäckte vi att gengasen inte blev över 50 grader där vi placerade den första temperaturcensorn som är avsedd för kylvatten. Så jag köpte två digitala halkvarnare. En för att visa utomhustemperaturen och en för att visa temperaturen på ingående gengas då den är under 50 grader. På kvällen tog jag en provtur och gasen höll en temperatur mellan 14 och 33 grader med –4 graders utomhustemperatur. Efter ett tag så visade gengascensorn ”HI” trotts att inte gasen var över 50 grader. Jag kan tänka mig att givaren inte klarade av gengasen.

Under provturen så gick bilen något sämre än sist. Jag tror att det kan bero på att jag packade filtermaterialet (mineralull) hårdare. Jag tyckte också att det såg fuktigare ut under generators lock när jag öppnade det. Må hända att veden var fuktigare också.

Anders Wester, svetsaren har fått rycka ut ännu en gång och svetsa ett gjutjärnslock som spruckit på generatorn. Detta gjorde han med den äran och locket är som nytt!

<< bakåt framåt >>