Dag 27 9/4 2007

Sista dagen innan besiktning och det är en hel del som ska göras. Micke jobbar vidare med spillskyddet. Det blir tvådelat, varav den främre delen sitter fastmonterad med skruv och den bakre sitter med vingmuttrar så att man lätt kan ta av det när man ska komma åt generatorn.

Vi gör en reglerbar tändning. Fördelarens spärrskruv lossas så att den kan röra sig fritt. En stång sätts fast med en klammer på fördelaren. Till stången kopplas en reglagewire som manövreras från instrumentpanelen. På det viset kan man labba och testa fram vid vilken tändinställning motorn drar bäst medan man kör.

På takräcket monterade vi ett lastgaller för vedsäckar och reservhjulet. Utan bagageutrymme blir det plötsligt väldigt lite platts att stuva undan saker på. Reservhjulet spänns fast med spännband och i reservhjulet får asklådan platts. Som asklåda använder vi en gammal pepparkaksburk.

Sedan satte vi fart med detaljsaker, som att straipa upp allt kablage, wirar, slangar mm. Gasblandaren kontrollerades och vi fann lite geggamoja. En ordentlig dammsugning och putsning av inredningen gjorde mycket för ögat. Martin var nu tvungen att lämna oss för att åka ner till Stockholm och jobba. Vi tog farväl och Micke och jag fortsatte arbetet inför morgondagen – dagen D!

På kvällen gjorde vi en lång provtur á 15 mil för att mäta upp bränsleförbrukningen mer noggrant och beräkna vad det skulle gå åt för att åka till Falun i morgon. Bilen gick lite dåligt när vi närmde oss Noppikoski. Vi stannade och upptäckte att det var slut på kol runt härdringen och att det läkte på två ställen framme vid kylaren. Läckorna var små. Det ena (en por i en svets) kunde vi täta med epoxi medan det andra (läckage i gängat rör) brydde vi oss inte om i brist på tätningsmattrial.

Vi for vidare till Orsa där vi fick fyra säckar grillkol för 100 kr på Statoil. Vi var hemma strax före tolv. Lite förberedelser för morgondagen och sedan bar det iväg rakt ner i säng. Vi ska upp 0530 imorgon för att hinna till besiktningen.

BRÄNSLEFÖRBRUKNING

Uträkningen görs enligt följande: Aggregatet fylls till max med ved. Trippmätaren nollställs. Vid ny påfyllning mäts avståndet från behållarens kant till vednivån.

Aggregatets diameter = 4 dm Aggregatets radie = 2dm Aggregatets area = pi * r^2 = 12,6

Förbrukad ved = 12,6 * vednivån

l/mil = förbrukad ved / körda mil

MÄTNING 1 12,1 l/mil Stått stilla på tomgång 2 gånger á 5 minuter vardera.

MÄTNING 2 13,8 l/mil

MÄTNING 3 13,5 l/mil Stoppat systemet. Återstart.

MÄTNING 4 10,1 l/mil

MÄTNING 5 8,6 l/mil Håller högre hastighet på grund av att motorn drar bättre. Varmare utetemperatur.

MÄTNING 6 10,2 l/mil Stått stilla på tomgång i 5 minuter.

MEDELFÖRBRUKNING = 11,38 l/mil

<< bakåt framåt >>