Dag 9 08/01 2007

Nu är trottelväljaren nästan klar. Det som saknas är en reglerbar tomgång. Förenkla kan man säga att väljaren består av en huvudaxel som påverkas av gaspedalen. Huvudaxeln löper genom två rör med armar kopplade till förgasare och gastrottel. Dessa rör är jackade i en ände och på huvudaxeln sitter två sprintar som passar i jacken. Under huvudaxeln löper en "väljaraxel" med plåtbleck som påverkar rörena på huvudaxeln. När väljaraxeln förs fram och tillbaka flyttar sig rörena in respektive ut ur sprintlägena och man väljer på det viset om man vill gasa med förgasaren eller gengastrotteln.

Jag beslöt att vända på bilen för att motorrummet skulle komma närmare arbetsbänken. Och nu när man ändå hade bilen igång och aggregatet var på, kändes det lika bra att ta en kort provtur och känna på tyngden av de nya makapärerna där bak. Eftersom bensintanken var borta så satte jag dit en flaska. Den var dock slut i flaskan efter 500 m så jag fick vackert knata tillbaka och fylla på mer bensin. Jag tillämpade hävertmetoden och fick naturligtvis bensin i munnen. Jag tycker bestämt att tvålen som jag fick tvätta munnen med smakar sämre än bensin.

Har satt in en liten konsol för reglagen till spjäll och trottelväljare. Reglagen köpte jag på Biltema till mitt förra projekt. Dom är sisådär. Fästet till höljet lossnar ibland så man får förstärka med en liten svetsning. Av dom två som man ser på bilden så går den vänstra till trottelvalet och den högra till avstängning av bensin till förgasaren.

<< bakåt framåt >>