Kap. III. SÄKERHETSFÖRESKRIFTER OCH ALLMÄNNA ANVISNINGAR FÖR GENGASVERKETS MONTERING

GASGENERATOR

Gasgenerator skall monteras så, att den är tillfredsställande isolerad från brännbart material i fordonet. Är generatorn placerad i anslutning till fordonets lastutrymme, skall den avskärmas med skyddsvägg av erforderlig utsträckning. Skyddsväggens överkant skall nå over högsta normala lasthöjd, dock minst 30 cm över generatorns överkant. Skyddsväggen skall vara tät och av tillracklig styrka. Karosseri av plåt eller plåtbeslaget trä får räknas som skyddsvägg. Lastas fordonet över skyddsväggens höjd eller eljest med lätt antändbart gods skall särskild uppmärksamhet ägnas åt att skydda lasten.

Trävirke beläget inom 30 cm från generatorn skall vara plåtbeslaget. Avståndet mellan generatorn och plåtbeslaget trävirke far ej understiga 10 cm. Understiger avståndet 15 cm skall i mellanrummet finnas en isoleringsvägg av icke brännbart material och av erforderlig hållfasthet och styvhet. För erforderlig luftcirkulation får avståndet från generator eller skyddsvägg till isoleringsväggens mitt ej understiga 5 cm.

Utrymmet mellan generator och skyddsvägg skall vara täckt med ett spill­skydd, som hindrar bränsle att falla ned. Spillskyddet skall vara av me­tallnät, perforerad plåt eller liknande material, som medger erforderlig luftcirkulation kring generatorn.

Vid montering av generator i koffertutrymme skall, oavsett avståndet till brännbart material, såväl plåtbeklädd skyddsvägg som isoleringsvägg an­ordnas kring generatorn. Härvid skall tillses att tillräcklig luftcirku­lation erhålles kring generatorn. Koffertlucka får icke ersättas med skydd av brännbart ämne såsom konstläder el. dyl.

Principskiss över erforderliga isolerings- och skyddsväggar framgår av bild 3.1.

Den fria höjden mellan gengasverkets lägsta del och marken skall vara minst 25 cm. Hänsyn skall tas till generatorns placering i förhållande till fordonets hjul och på vilket underlag fordonet skall köras.

PRIMÄRLUFTINTAG

Primärluftintag skall vara försett med tättslutande avstängningsanordning (spjäll eller dylikt), självstängande backventil och flamskydd, det senare av typ som godkänts av sprängämnesinspektionen. Primärluftintaget skall vara placerat om möjligt på ett avstånd av minst 40 cm från närmaste dörr eller öppning, där gengas kan tränga in i förarhytt eller for passagerare avsett utrymme. Primärluftledning skall vara gastät.

GASLEDNING, GASRENARE OCH GASKYLARE

Såväl rörledningar som förbindningar och flänsanslutningar skall vara gas täta. På grund av förgiftningsrisken får gas1edning inte dragas genom ut­rymme avsett för förare eller passagerare.

Förbindning med slang av gummi eller liknande material får användas i gas­ledningen först efter gaskylaren dock ej under vagnsgolv eller hjulskärm. Två rörändar på högst 10 cm avstånd från varandra i rak ledning far för­bindas med sådan slang.

Slangar skall vara fästade vid rörändarna med slangklammer. Armerad gummislang får användas mellan gengasverk på släpfordon och motorfordonet även om avståndet mellan de förbindna rörändarna skulle överstiga 10 cm. Metallslang far användas för gasledning, fläktavlopp och sekundär­luftledning om den är gastät.

Vid frånkoppling av gengasverk, monterat på släpfordon, skall gasledningen från gengasverket kunna tillslutas gastätt,

Gasledning efter gasrenare bör om möjligt dragas med fall mot gaskylaren. På låga punkter, där kondensat kan samlas, skall gasledningen förses med anordning för avtappning av detta.

Gasledning och sekundärluftledning skall ha tillräcklig genomströmnings­area. Onödigt lång rördragning, onödiga rörkrökar eller svetsfogar, lik­som veckade rörkrökar bör undvikas, eftersom sådana ökar strömningsmot­ståndet och försämrar motorns fyllnadsgrad. Lämpliga dimensioner på gas­rör framgår av kapitel II, tabell 7.

Rörledningar mellan generator och gaskylare och anslutna komponenter, t.ex. gasrenare, skall vara isolerade från trävirke på motsvarande sätt som gäl1er for gasgenerator. Trävirke närmare gaskylare än 15 cm skall vara plåtbeslaget. Avståndet mellan gaskylare och brännbart material får ej under­stiga 4 cm. Vid avstånd mellan 4 och 6 cm skall isoleringsvägg av hållfast icke brännbart material vara anordnad, varvid avståndet från isoleringsväggens mitt till gaskylare eller brännbart material inte far understiga 2 cm.

Gasledning, gasrenare och gaskylare skall monteras så att de har erforderliga expansionsmöjligheter. Försummas detta ökar risken för sprickbildning och läckage med brand i systemet och förstörda dukar som följd.

FLÄKT, FLÄKTLEDNING OCH FLÄKTAVLOPP

Fläkten skall vara placerad. utanför fordonets slutna utrymmen för att minska förgiftningsrisken.

Fläktavlopp skall mynna ut minst 0,7 m från närmaste dörr, lucka, öppnings­bart fönster, friskluftintag eller annan öppning och vara horisontellt utåtriktat åt vänster. Om fläktavloppet förlägges högre än 1,5 m över marken, skall mynningen placeras till vänster om fordonets mittlinje, uppåtriktas och vara beläget minst 0,5 m från närmaste öppning.

På buss med fast monterat gengasverk skall fläktavlopp dragas upp så att det mynnar över karosseriets tak och minst 1 m från närmaste öppning eller dörr. På buss med gengasverk på särskilt släpfordon skall fläktavlopp dragas upp lägst till gasgeneratorns överkant, dock minst 1,5 m över marken.

Vid fläktavloppets mynning får ej finnas anordning som kan ge fläktgaserna olämplig strömningsriktning. Mynningen skall dessutom vara riktad så att lågan vid provning av gasen ej kan förorsaka brand på fordon, last eller omgivning.

SEKUNDÄRLUFTINTAG MED LUFTRENARE

Sekundärluftintag skall vara anslutet till motorns luftrenare.

Då gasgeneratorn fläktas upp med tryckfläkt och då motorn stannas, kan gengas strömma ut genom luftrenarens luftintag. Detta skall därför vara så placerat, att förgiftningsfaran i görligaste mån undvikes. Det får ej vara placerat under motorhuv eller på mindre avstånd än 40 cm från närmaste dörr eller öppning, där gas kan intränga i förarhytt eller för passagerare avsett utrymme. Luftintaget bör läggas så att det i möjligaste mån är skyddat mot damm och smuts.

Luftintag till förgasare skall förses med tättslutande lock (spjäll el. dyl.) som hålles stängt då motorn inte köres på flytande bränsle eller så skall förgasarens luftintag anslutas till luftrenaren.

TANK OCH RÖRLEDNINGAR FÖR FLYTANDE BRÄNSLE

Bränslesystemet skall för att få användas på gengasdrivet fordon vara betryggande placerat i förhållande till gengasverket.

Bränsletank skall vara placerad minst 1 m från gasgenerator och fläktavlopp. Behållare innehållande flytande bränsle och med en rymd av högst 5 liter far vara placerad närmare generatorn, dock på ett avstånd av minst 0,5 m. Den skall vara fast monterad på lämplig skyddad plats utanför motorhuven. I ledningen från bränsletanken skall före bränslepumpen finnas lätt åtkomlig avstängningsanordning.

Bränsletank som ej är betryggande placerad och icke avmonterad, skall vara tom, effektivt rengjord, urluftad och förseglad och skild från bränsle­systemet i övrigt. Erfordras nymontering av bränsletank får lödning inte utföras med lättsmält metall såsom tenn.

ELEKTRISK UTRUSTNING

Startmomentet medför ökade påkänningar på elektriska systemet, i första hand på batteriet. Alla ingrepp i det elektriska systemet bör därför utföras av sakkunnig personal. Användes dubbla batterier, bör de vara av samma typ och kapacitet samt placerade så nära varandra som möjligt. Pla­ceras batteri under sittdyna eller i utrymme for verktyg eller på annat ställe, där lösa metallföremål förvaras, skall batteriet vara skyddat av ett väl fastsatt lock av hållbart, elektriskt icke ledande material.

Elektriska ledningar skall ha en area som står i förhållande till strömstyrkan och ledningslängden.

I spänningsförande ledning till fläkt och motor för drivning av rost skall det så nära batteriet som möjligt finnas säkringar. Ledningen till fläkten förses dessutom med strömbrytare. För att effektivt skydda motor för drivning av rost mot överbelastning bör i strömkretsen till denna även finnas överströmskydd i form av termisk bimetallutlösare och elektromag­netisk snabbutlösare. Det är en fördel om den termiska bimetallutlösaren är inställbar så att en individuell anpassning kan ske.

Ledningar skall förläggas och fästas på betryggande avstånd (minst 6 cm) från delar som kan antaga hög temperatur samt i övrigt så att risk för skada på isoleringen förebygges. Genomföringar i plåt skall förses med gummibussningar eller likvärdigt skydd.

Har den elektriska generatorn blivit utbytt, ombyggd eller omställd för väsentligt högre effekt, måste kravet på ökad luftväxling för kylning beaktas.

Fordonets belysning och signalanordningar skall även efter monteringen av gengasverket uppfylla vägtrafikförordningens fordringar. Se "övriga anvisningar".

VENTILATION

Vid montering av gengasverk skall åtgärder vidtagas, så. att inträngande av gengas i förarhytt eller för passagerare avsett utrymme i görligaste man förebygges.

Motorrummets ventilation måste vid övergång till gengasdrift ändras så att eventuella ventilationsöppningar mynnar ut på riskfria ställen.

Motorns venti1ationsöppningar i vevhus och ventilkåpa skall anslutas till sekundärluftledningen mellan luftfilter och sekundärluftspjäll eller vara försedda med avledningsrör, dragna bakåt och ut till fordonets vänst­ra sida och lagda med fall för undvikande av vätskelås eller ispropp. Rörens mynningar skall vara bakåtriktade. Alla övriga öppningar t.ex. for oljepåfyllning, oljemätsticka och evakueringshål för bränslepump skall förses med tättslutande lock eller packning.

På. grund av förgiftningsrisken får inte vindrutetorkare drivna med vakuum från motorns inloppsrör komma till användning på fordon och redskap drivna med gengasverk utrustade med tryckfläkt.

Slutet utrymme for förare eller passagerare skall ventileras med övertryck, t.ex. genom framåtriktat luftintag. Om möjligt bör ventilering även kunna ske med särskild tryckfläkt. Detta är av speciell vikt på bussar och lik­nande fordon. Intaget for frisk luft skall vara placerat minst 0,7 in från fläktavlopp, primär- och sekundärluftintag.

Luft från motorrummet får inte användas för uppvärmning eller ventilation av fordonets utrymmen, avfrostning av vindrutor eller dylikt.

Förarhytt samt last- och passagerarutrymmen på gengasfordon får inte ven­tileras med sugfläkt.

FÖRARHYTT

Gasgenerator får inte monteras så att den inkräktar på förarens utrymme. Golv i täckt karosseri eller förarhytt skall passa väl utan springor eller andra öppningar. Åtgärder skall vidtagas för att i görligaste mån varaktigt täta vägg mellan motor och förarhytt eller för passagerare avsett utrymme.

Dörr skall vid fullt öppnat läge lämna en fri öppning av minst 40 cm bredd. Förarhytt bör, där så lämpligen kan ske, vara försedd med utgång at båda sidor.

SKYLTAR

På väl synlig plats i fordonet skall finnas en. tydlig varningsskylt av metall med följande text: "Livsfarligt att uppehålla sig i förarhytt eller passagerarutrymme, då startfläkten är igång" samt anslag av håll­bart material med "Säkerhetsföreskrifter för gengasdrift".

På gasgenerator skall finnas fastsatt en metallskylt med följande text: "Tändning av gasgenerator samt öppnande av dess lock, luckor och ventiler eller uttagning av aska, innan gengasverket befriats från gas, får ej ske i garage eller annan lokal eller i närheten av brännbara föremål i det fria. Undantag: Kungl. Maj:ts kungörelse 1942 (nr 361)."

Pa gasgenerator skall. finnas metallskylt med gengasverkets typbeteckning.

UTRUSTNING FOR SKÖTSEL AV GENGASVERK

Asklåda av plåt med. tättslutande lock, minst 20 cm djup och med bredd minst lika med askluckans, skall medföras på varje fordon. Den skall vara fast­satt och placerad på ett betryggande avstånd från brännbart material.

Vid lokal omnibusstrafik behöver asklådan ej medföras, om tillfredsstäl­lande anordning for förvaring av aska och slagg finnes på lämpliga ställen vid färdvägen.

Askraka och verktyg för att öppna askluckan skall medföras på fordonet. Askrakan skall förvaras i utvändig anordning anbringad på. betryggande avstånd från brännbart material.

ELDSLÄCKNINGSREDSKAP

Pa gengasdriven buss och lastbil skall på lätt tillgänglig plats finnas eldsläckare av typ, som godkänts av Statens Provningsanstalt för använd­ning på det slag av fordon och till den last som det är frågan om.

Dessutom skall det på dessa fordon under tiden från och med den 1 april till och med. den 15 oktober Linnas karl med. minst 10 liter vatten för eldsläckning.

På gengasdriven personbil skall under tiden från och med den 1 april till och med den 15 oktober finnas antingen eldsläckare eller kärl med minst 10 liter vatten for eldsläckning. Eldsläckare skall vara av typ, som

godkänts av Statens Provningsanstalt.

Förteckning över godkända typer av eldsläckare kan erhållas genom Statens Brandinspektion.

Kärl med vatten skall förvaras på lätt tillgänglig plats på fordonet och vara lämpligt for sitt ändamål. Det bör vara försett med tättslutande lock. Lämpligen kan någon typ av pytsspruta användas. For frostskydd finnes speciella tillsatser som blandas i vattnet.

Brandredskapen skall placeras så att de inte utsätts för rostangrepp och föroreningar så dess funktion äventyras. Eldsläckaren bör om möjligt placeras inne i förarhytten, så att den skyddas och dess bruksanvisning ej utplånas. Brandredskapen bör placeras i hållare som är fastskruvade i karosseriet.

PROVTRYCKNING

Före leverans av monterat gengasverk skall provtryckning företagas. För kontroll av att värmespänningar och brytningar icke medfört läckor i gen­gasverket skall dessutom ägare av fordon med slutet utrymme för förare eller passagerare vid lämplig verkstad låta provtrycka gengasverket såväl efter de första 50-100 milens körning (eller motsvarande körtid) samt tidigast en månad före årlig kontrollbesiktning. Provtryckning skall ske med ett övertryck av lägst 0,05 kp/cm2, och tätheten skall kontrolleras genom påpensling av såpvatten. Bevis om senaste provtryckning skall kunna företes. Bevis får utfärdas först sedan gengasverket befunnits tätt. Se även kap. VII.

BESIKTNING

Varje fordon, som är underkastat bestämmelserna i vägtrafikförordningen och som försetts med gengasverk eller på vilket befintligt gengasverk utbytts, skall av ägaren anmälas till besiktning senast inom 3 veckor.

ÖVRIGA ANVISNINGAR

Anordningar for infästning av gengasverket vid bilens chassi skall vara tillräckligt dimensionerade. Borrhål for gengasverkets bärbalkar får inte göras sa stora eller placeras på sådant sätt, att ramen eller andra bärande detaljer på fordonet onödigtvis försvagas. Borrning i balkflänsarna bör undvikas.

Komponenter som monteras framför fordonet får ej skymma strålkastarna. Gällande bestämmelser angående ljusbildens utseende, räckvidd och ljus styrka skall följas. Båda strålkastarna skall vara fullt synliga inom en sektor på 30° vinkel till höger eller vänster om längdlinjen genom fordonets centrum.

I gasledningen direkt efter generator och strax före renare, direkt efter renare, strax före kylare och direkt efter kylare skall dubbla uttag för tryck och temperaturmätning tagas upp. Dessutom skall ett tredje uttag göras mellan generator och spjäll på rörets ovansida för tryckvaktens anslutning. Uttagen bör bestå av 1/8" rörmuff med plugg.

Gasledning efter gasrenare bör monteras sa att låga punkter, där kondensat kan samlas, i möjligaste mån undvikes. Ifall sådana ställen inte kan und­vikas måste de förses med anordning för urtappning av kondensat. För detta ändamål kan användas 1/8" rörmuff med plugg.

Kapitel II Kapitel IV